Förlossningsberättelse:)


Stina Jane Bergqvist

(Förlossningsberättelsen som jag skrev när Stina föddes)

Jag vaknade tidigt på morgonen den 6 december strax innan halv 4 av att vattnet hade gått, väckte Johan Som blev överlycklig:) Ringde till Förlossningnen där dom sa att vi skulle lägga oss och vila och avvakta till Förmiddagen innan vi kom dit ( men vem kunde det? ) Johan ringer ner till Ylva och frågar om hon har nå bindor eller nån blöjja? (Blöjja??!!!) Som kommer upprusandes:)
Jag ylva och mikko satt oss för att dricka kaffe, och värkarna började komma, Johan packar BB-väskan som ännu inte hade blivit gjort, när jag väl skulle ta
mej in i duchen kommer Johan och smiter före!? där står jag snopet med vatten över hela benen medans Johan visslar och sjunger i duchen!! :) Värkarna kommer
oftare och är intensivare, ducha, ringa förlossningen igen där dom säger att vi ska komma, ner till ylva och mikko för att äta frukost, sen bar det äntligen av ca kl 06:00, först tanka, Sen en snöig och GUPPIG väg upp till falun, in på statoil för att köpa nått att tugga på till Johan
då vi inte visste hur lång tid allt skulle ta, kör upp vid portarna ca 06:50 och vid det här laget börjar jag få riktigt ont och vägen till Falun har varit riktigt Jobbig! Vi får komma in på ett rum och jag blir undersökt ca kl 8:00(har egentligen ingen aning då jag inte har nå tidsbegrepp) , öppen ca 4 cm, tiden går och jag får ondare och ondare, dom kommer in och ger mej akupunktur smärtlindring eftersom jag (dumjäveln själv) gått med i nån jädra akupunktur studie, kan ju bara berätta att prova aldrig den , nålar till höger och vänster, händer fötter mage huvve näsa och Stortåarna (stavning? ) till vilken nytta? det hjälpte inte ett skit, tillslut fick jag tag på lustgasen och sög av bara helvete! äntligen tänkte jag :D (och johan med som behövde gå på toa och pinka ) när han precis lämnat rummet känner jag att det är dags att spy! sköterskan kommer kutandes med en påse! när johan kommer in på rummet igen ligger jag halvt utanför sängen och spyr som en gris :) efter ett tag tycker barnmorskan att det är dags för mej att få ryggmärgsbedövningen (och det tycker jag med)
Bara till och vänta då läkarn som skulle sätta den var upptagen ,under tiden hann jag med en hel del svärdomar, planer på att hoppa genom förnstet (vad nu det hade hjälpt, ut skulle hon ju ändå )mm, när jag väl fått ryggmärgsbedövningen, var smärtan som bort blåst:) och jag behövde gå och pinka, upp på benen och så bar det iväg, utan droppställningen! Som tur var hann johan skrika på mej och komma efter med den, väl inne på toaletten gick det verkligen inte och kissa! försökte och försökte och försökte, med en orolig karl utanför som knackade varje minut för att höra hur det gick! sen försökte jag lite till och sen lite till och så PANG så kändes det som jag skulle skita på mej (ärligt!) och jag kände att nu var snart huvve ute! Berättar för Johan som står utanför och som svar får jag, Ska jag hämta någon? Klart som fan du ska hämta någon om du inte vill plocka upp ungen din ur toan? :) 3 sköterskor kommer och hämtar mej med en sån där gå stol och det enda orden som kommer ur min mun under den korta promenade till vårat rum är Jag skiter på mej, Jag skiter på mej( ett X antal gånger) Blir undersökt, Öppen helt och dags för att börja krysta! 3 krystvärkar senare är lilla Stina kl 10:42 2360 g tung och 46 cm lång född.
Johan klipper navelsträngen som det var en knut på?! Antagligen därför hon inte växt som hon "borde" inne i magen, det är väldigt ovanligt att det födds barn med knut på navelsträngen, ca 1 om året i Falun, oftast dör fostret inne i mammans mage på grund av att syret stryps. Men här sitter jag nu och vaggar min Fullt friska och levande lilla prinsessa! Hade aldrig klara detta utan Johan vilket stöd, vilken karl:) kan inte vara lätt och sitta där bredvid och se den man älskar ha så ont! Han är en klippa!


Till saken hör även att när vi kom upp på BB och jag skulle plocka fram kläder för att ducha så vad finns nerpackat? 1 t-shirt och ett par byxor åt mej,
sen 5 par tröjjor till Johan och 2par byxor och en massa kalsonger:) Haha tror ni han var lite nervös? :):)



Stina bara sekunder gammal<3



Stina ett par timmar gammal<3



Kommentarer
Alexandra

Jag börjar grina.. Och skratta, hahaaha JAG SKITER PÅ MIG! Kan verkligen se mig dig framför mig ;)

2012-05-02 @ 08:05:56
URL: http://xab.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0